Wat doet een casemanager bij verzuim

Een casemanager verzuim begeleidt zieke werknemers tijdens hun re-integratieproces. Deze professional coördineert alle stappen van het verzuimtraject, zorgt voor duidelijke communicatie en bewaakt de voortgang. Zo ontstaat er rust, overzicht en naleving van de Wet verbetering poortwachter.

Bereken vrijblijvend jouw premie

Taken van een casemanager bij verzuim

De casemanager verzuim heeft een veelzijdige rol, waarbij hij of zij als spil fungeert tussen werknemer, werkgever en eventueel de arbodienst. Hieronder een overzicht van de belangrijkste taken:

  • Coördinatie van het verzuimproces: Vanaf de eerste ziektedag tot aan volledige werkhervatting houdt de casemanager grip op het proces. Dit gebeurt conform de kaders van de Wet verbetering poortwachter.

  • Gespreksvoering en dossiervorming: De casemanager onderhoudt frequent contact met zowel werknemer als leidinggevende. Elke stap wordt goed vastgelegd, wat cruciaal is voor het UWV-dossier.

  • Regie voeren over het Plan van Aanpak: Binnen zes weken moet een probleemanalyse beschikbaar zijn via de bedrijfsarts. De casemanager helpt vervolgens met het opstellen en opvolgen van het plan van aanpak.

  • Monitoren van voortgang en deadlines: Door de complexe regelgeving en de tijdsdruk van bijvoorbeeld het 42e-weekrapport (voor de WIA-aanvraag) is het essentieel dat deadlines worden bewaakt.

  • Advies aan werkgevers: De casemanager fungeert als sparringpartner voor HR of directie over re-integratie opties en eventuele loonsancties.

De inzet start meestal direct na de ziekmelding en kan doorlopen tot het tweede ziektejaar, of tot een succesvolle re-integratie. Soms wordt een casemanager ook preventief ingezet bij signalen van dreigend verzuim.

Waarom een casemanager belangrijk is

Stel je twee situaties voor.

Situatie A: Een medewerker meldt zich ziek. HR probeert het dossier bij te houden, maar door werkdruk en onwetendheid raken deadlines in de vergetelheid. Het UWV constateert gebrekkige begeleiding en legt een loonsanctie op.

Situatie B: Dezelfde medewerker, maar dit keer is er direct een casemanager verzuim ingeschakeld. De communicatie is helder, het dossier klopt en er is sprake van actieve terugkeer naar werk.

De uitkomst? In situatie B worden risico’s beheerst, kosten beperkt en is de kans op succesvolle re-integratie vele malen groter.

Een casemanager voorkomt fouten die kunnen leiden tot:

  • loonsancties door UWV

  • langdurig verzuim zonder perspectief

  • onduidelijke communicatie met werknemer

  • overbelasting van HR of leidinggevenden

Daarom is het raadzaam om áltijd gebruik te maken van een professionele casemanager bij verzuim. Niet alleen bij langdurig verzuim, maar ook preventief bij signalen van uitval. Zo voorkom je schade en bied je medewerkers de beste ondersteuning.

Bescherm je organisatie tegen de kosten van een casemanager

Voorkom financiële verrassingen en langdurige uitval. Vraag vrijblijvend een offerte aan en ontvang persoonlijk advies over hoe je jouw organisatie effectief kunt beschermen met een casemanager verzuim. Eén gesprek kan duizenden euro’s besparen.

Klanten beoordelen verzekerverzuim gemiddeld met een 9.0

...............
9 / 10
Kluitman Educatief
Noor LotstraKluitman Educatief
Prettig contact en meer van deze tijd

Ik vond het echt een verademing om in contact te komen met Noor over de verzekering. Niet alleen waren we via haar goedkoper uit dan via anderen maar het contact ging ook lekker snel en via de mail. Een heel verschil met de grijze verzekeringsmannen die allemaal langs wilden komen, dachten dat ze het beter wisten en een stuk duurder waren. Ik kan het iedereen aanbevelen!

FysioPro
Wouter HuismanFysioPro
Vlot, klantvriendelijk, professioneel en persoonlijk

Via de Twentse Fysiotherapie Organisatie kwamen we in contact met du Gardijn.

Onze praktijk is de afgelopen jaren gegroeid en daarmee de administratieve werkzaamheden, waaronder het ziekteverzuim.

Na informatie opgevraagd te hebben kregen wij al snel een reactie, gevolgd door een persoonlijk kennismakingsgesprek.

Hierbij is goed advies gegeven, gekeken naar onze praktijksituatie en de offertes.

Het contact verloopt soepel, klantvriendelijk en professioneel en wij zijn dan ook zeer tevreden over de diensten en de communicatie.

Villa Chocola
Riko ZwavingVilla Chocola
Vlot, professioneel en behulpzaam

Wij hadden het vermoeden dat we bij onze vorige verzekeraar teveel premie betaalden in onze situatie.

In onze oriëntatie kwamen we in contact met du Gardijn.

We kregen zeer snel een reactie op onze vraag en ontvingen daarna ook zeer snel een overzichtelijke offerte met meerdere keuzes.

Het contact verloopt vlot, professioneel en behulpzaam.

Zeer tevreden!

Appalti B.V.
Robin WandersAppalti B.V.
Geweldig!

Wij zijn met onze vorige verzekeraar vanaf september bezig geweest met het rondkrijgen van de verzuimverzekering. In november hadden wij alles rond en gingen wij de acceptatiefase in. Helaas krijgen wij op dit moment zonder enige toelichting een verslechterd voorstel. Hierover kregen wij vanuit de verzekeraar ook geen duidelijke uitleg. Naar aanleiding hiervan heb ik een aanvraag ingediend op verzekerverzuim.nl. Er was snel respons en contact. Ik was sceptisch gezien de eerdere ervaring of het voorstel ook waargemaakt zou worden. Dit is inderdaad gebeurd. Hier was ik erg blij mee. Het contact voelt, ondanks de afstand, persoonlijk.

Kortom: goed gedaan en we zijn blij jullie klant te zijn. We hebben veel vertrouwen in de toekomst.

Techspread B.V.
Fleur BakeTechspread B.V.
Persoonlijke begeleiding en snel afgesloten

Ik heb sinds kort werknemers in dienst. Ik had daarom een aantal vragen, maar ik werd goed begeleid en besloot om offertes aan te vragen. Ik heb de aanvraag op woensdag ingediend en donderdag heb ik de offertes ontvangen en doorgesproken. Nog voor het weekend heb ik de verzekering afgesloten.

De Nieuwe Wereld
Abigail KolfDe Nieuwe Wereld
Goede hulp en begeleiding bij het afsluiten van de verzekering

Wij waren op zoek naar een partij die ons kon helpen met het afsluiten van een ziekteverzuimverzekering. Vera en Rowin hebben mij hierbij goed geholpen. De communicatie verliep het hele traject goed. Zelfs op momenten dat ik het te druk had om de nodige informatie aan te leveren, belde Vera mij om te kijken of zij mij kon helpen om het traject makkelijker te maken.

Installatiebedrijf Vehof B.V.
Perry FaulhaberInstallatiebedrijf Vehof B.V.
We besparen nu 31% premie per jaar

Voordat we in contact kwamen met verzekerverzuim.nl hadden we een premiepercentage van 4,98% via de mantel metaal- en techniek. Het premiepercentage van de offerte van verzekerverzuim.nl was 3,44%. Dat is een besparing van circa 31% per jaar!

Hoveniersbedrijf Gelderland
Michel van der VeenHoveniersbedrijf Gelderland
Vlot en duidelijk proces

Proces verliep vlot, was duidelijk en ben goed geholpen waar het mij niet direct duidelijk was! Bedankt voor alles!

IVM-LVM
Willy MentenIVM-LVM
Prettig contact

Ik vond het contact prettig, zeer snelle antwoorden op de vragen die ik had. Verder werd er goed aandacht besteed aan mijn wensen en werd er meegedacht. Dat heeft me doen besluiten om met ze in zee te gaan.

Gezinshuis Onder de Regenboog
Maxim van der VlietGezinshuis Onder de Regenboog
Ook voor kleine en relatief jonge werkgevers

Ik heb het adviestraject als heel prettig ervaren. Je krijgt als ondernemer een duidelijk advies, maar kan ook je vragen stellen. Toch wordt je ook vrij gelaten in je keuze en wordt niets opgedrongen. Dat maakt het geheel best sterk vind ik. Jullie werkwijze past ook bij een kleine en relatief “jonge” werkgever met weinig personeel. Hartelijk dank tot zover en hopen op een goede samenwerking!