Ziekteverzuim is tijdelijk afwezig zijn van werk door ziekte, terwijl arbeidsongeschiktheid langdurig of blijvend niet kunnen werken betekent. Beide begrippen lijken op elkaar, maar verschillen sterk in duur, beoordeling en financiële gevolgen.

Hoewel de termen regelmatig door elkaar worden gebruikt, is het belangrijk ze goed van elkaar te onderscheiden. Het verschil tussen ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zit hem vooral in de aard en duur van de afwezigheid, en hoe deze beoordeeld en behandeld worden.
Ziekteverzuim is meestal van tijdelijke aard. Werknemers melden zich ziek, en keren vaak binnen enkele dagen of weken weer terug op de werkvloer. Werkgevers blijven in deze periode verantwoordelijk voor loondoorbetaling (tot 2 jaar in Nederland).
Arbeidsongeschiktheid betekent dat iemand door medische of psychische redenen niet (volledig) in staat is om te werken. Dit kan tijdelijk of permanent zijn. Vaak is er een officiële beoordeling door het UWV nodig om arbeidsongeschiktheid vast te stellen.
Tijdens ziekteverzuim ligt de focus op herstel en re-integratie. Bij arbeidsongeschiktheid wordt vaak gekeken naar alternatieve functies of aanpassingen op de werkplek.
Ziekteverzuim valt volledig onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Bij arbeidsongeschiktheid komt er ook een rol voor instanties zoals het UWV, zeker na het tweede ziektejaar.
Ziekteverzuim is meestal minder complex en kent minder juridische en financiële gevolgen dan arbeidsongeschiktheid, die langdurige verplichtingen en risico’s met zich mee kan brengen.
Kortom: ziekteverzuim is vaak de eerste fase, arbeidsongeschiktheid een mogelijke uitkomst als herstel uitblijft.

Langdurig ziekteverzuim kan je organisatie zwaar belasten, zowel operationeel als financieel. Wil je weten hoe je dit voorkomt en je risico's beperkt? Vraag vrijblijvend persoonlijk advies of een offerte aan, voorkom verrassingen en wees voorbereid.

Door deze te combineren, voorkom je dubbel werk, miscommunicatie en heb je sneller en effectiever grip op het verzuimproces.
Standaard is er één maand loondoorbetaling na overlijden. Afhankelijk van de verzekeraar kan er indien cao van toepassing is een uitbreide regeling zijn tot een maximum van twee maanden.
Tijdens de eigenrisicoperiode ben je als werkgever zelf verantwoordelijk voor het doorbetalen van het loon bij ziekte. Gedurende deze periode biedt de verzuimverzekering geen vergoeding voor de loonkosten van zieke werknemers.
Wanneer een werknemer langdurig ziek is, ben je wettelijk verplicht om gedurende de eerste twee jaar minimaal 70% van het loon door te betalen. Daarnaast draag je verantwoordelijkheid voor de re-integratie en begeleiding van de zieke werknemer. Een verzuimverzekering helpt je deze verplichtingen na te komen en beperkt het risico op hoge kosten bij verzuim.